“Ηλέκτρα” από τις “Μορφές Έκφρασης” | Θωμάς Κινδύνης: “Η Νέμεσις θα φέρει ξανά τα πράγματα στη θέση τους”

 

Ο Θωμάς Κινδύνης συνομιλεί με τον Θωμά Σίδερη

O Θωμάς Κινδύνης όταν ανεβάζει τραγωδία, σκύβει με σεβασμό πάνω στο κείμενο και στα νοήματά του. Δεν το κάνει ούτε για να προκαλέσει,  και, φυσικά, ούτε για να στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Επιδιώκει να φέρει το λόγο των μεγάλων τραγικών στο σήμερα. Μόνο που η συγκεκριμένη χρονική συγκυρία τούς καθιστά πιο σύγχρονους και πιο επίκαιρους  από ποτέ. Η Ελλάδα που τόσο συχνά και με τόσο ένταση ανακαλεί το παρελθόν της, ποτέ δεν έσκυψε ουσιαστικά και με σεβασμό πάνω του.

Ο Θωμάς Κινδύνης επικοινωνεί το λόγο του Σοφοκλή χωρίς να δημιουργεί ήρωες  καρικατούρες, χωρίς τίποτα το περιττό. Η “Ηλέκτρα” που παρουσίασε φέτος το καλοκαίρι και που θα την “ταξιδέψει” τον προσεχή χειμώνα σε φεστιβάλ της Ευρώπης, αιφνιδιάζει με την αλήθεια της. Με μια απίστευτα λιτή αλλά στέρεη δομή και με το ειδικό βάρος της σπουδής και της βαθιάς γνώσης του πάνω στο λόγο των αρχαίων τραγικών, δημιούργησε μια παράσταση που διδάσκει τον θεατή. Δεν είναι όμως καθόλου βαριά παράσταση. Σε συνεπαίρνει και, ταυτόχρονα, σε ακουμπά σαν ένα δροσερό αεράκι. Σε κάνει να αναπνέεις, μέσα σε μια ομολογουμένως αποπνιχτική ατμόσφαιρα που μας περιβάλλει.

Είναι η πρώτη φορά που οι «Μορφές Έκφρασης» ανεβάζουν «Ηλέκτρα»; Γιατί επιλέξατε τη συγκεκριμένη τραγωδία του Σοφοκλή;

Όχι, δεν είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει η «Ηλέκτρα», από τις «Μορφές Έκφρασης». Το έργο ανέβηκε το 2001 και το 2002, ενόψει της κρίσης που διαφαινόταν από τις αρχές τις καινούργιας χιλιετηρίδας. Μια κρίση αξιών, ιδανικών και στόχων. Σήμερα η κρίση αυτή έχει πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις και είναι ακόμα πιο σημαντικό να στρέψουμε την προσοχή μας, σε αξίες αλλά και σε μια στάση ζωής, που σε δύσκολες και κρίσιμες καταστάσεις κατάφεραν να διασώσουν την ύπαρξη μας .

Τι μας διδάσκει η «Ηλέκτρα» σήμερα;

Να μην αποδεχόμαστε και να μην συμφωνούμε με οτιδήποτε προσβάλλει τόσο τη μελλοντική μας επιβίωση όσο και των παιδιών μας. Κάθε πράξη φέρει ένα θετικό ή αρνητικό φορτίο, οι νόμοι της φύσης επιστρέφουν την αδικία σε αυτούς που την προκαλούν, αργά ή γρήγορα η Νέμεσης φέρνει ξανά τα πράγματα στη θέση τους.

Το θέατρο είναι ψυχαγωγία ή και κάτι περισσότερο;

Το θέατρο προάγει την ανάταση της ψυχής και δίνει ερεθίσματα για μια καλύτερη ζωή γεμάτη αισθητική.
Στο συγκεκριμένο ανέβασμα, ακολουθήσατε τη μέθοδο Ροντήρη. Ποιες ήταν οι βασικές αρχές της διδασκαλίας του;
Να συνάδει ο λόγος με την κίνηση και το ρυθμό. Απέδωσε με απόλυτη ακρίβεια τη συναισθηματική εμπλοκή των ηρώων με τέτοια τελειότητα που έγινε μουσική. Επίσης στηρίχθηκε στην καθαρότητα και τη σωστή απόδοση της ελληνικής λαλιάς. Ο Ροντήρης πίστευε πάνω απ’ όλα στην ομορφιά της τέχνης του ηθοποιού. Πίστευε ότι αυτή η ομορφιά είναι απαραίτητη για να μπορεί να υπάρχει και να έχει νόημα να υπάρχει το θέατρο. Έλεγε χαρακτηριστικά πως τα μέσα που έχει στα χέρια του ο ηθοποιός, η τεχνική του, είναι η προϋπόθεση, η αφετηρία, τα θεμέλια, για να μπορέσει να χτιστεί εκεί πάνω η έκφραση του συναισθήματος χωρίς να τραυματίζει και να τραυματίζεται.

Τι θυμάστε από τον Δημήτρη Ροντήρη; Πώς ήταν σαν άνθρωπος; Τον γνωρίσατε στην καθημερινότητά του;

Ήταν ακούραστος στη δουλειά του έχοντας τις μεγαλύτερες απαιτήσεις πρώτα απ’ όλα απ’ τον ίδιο του τον εαυτό. Αυτό φαινόταν όχι μόνο από τις ατέλειωτες ώρες που εργαζόταν γεμάτος ζωτικότητα και δύναμη, αλλά και από το γεγονός ότι ο ίδιος δε σταμάτησε να ασκείται ως ηθοποιός ούτε τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Το πιο σημαντικό του που εγώ βίωσα, ήταν το απαράμιλλο ήθος και η ακεραιότητα του που με ενέπνεε για να συνεχίσω τον σκληροτράχηλο δρόμο του θεάτρου.

Πιστεύετε στα καινοτόμα ανεβάσματα αρχαίας τραγωδίας;

Σίγουρα δε πιστεύω στην μουσειακή αναπαράσταση ενός θεατρικού έργου και ως εκ τούτου και της τραγωδίας. Πιστεύω σε μια παράσταση που να επικοινωνεί στο σύγχρονο θεατή τα μηνύματα της τραγωδίας. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο κατόπιν συστηματική και κοπιαστική έρευνας βασισμένης στην παράδοσή μας.

Πώς ανταποκρίνονται οι νέοι και οι έφηβοι που έρχονται στην «Ηλέκτρα»;

Θαυμάσια. Έχουν μεγάλη κατανόηση και πολλοί απ΄ αυτούς συγκινημένοι μας είπαν ότι τώρα καταλάβαμε το νόημα και την ομορφιά της τραγωδίας.

Πώς αισθάνεστε όταν διδάσκετε τους ηθοποιούς σας;

Οφείλω να τους μεταλαμπαδεύσω όσα γνωρίζω. Οι νέοι ηθοποιοί σήμερα δεν έχουν τα σημεία αναφοράς που είχαμε εμείς στην ηλικία τους, πιστεύω ότι η τριβή τους με αυτό το είδος θεάτρου έχει πολλά να τους προσφέρει στην μελλοντική τους μελέτη και εξέλιξη της θεατρικής πράξης.

Ποιοι είναι οι άμεσοι και οι έμμεσοι στόχοι των «Μορφών Έκφρασης»;

Συνεχίζουμε τη διδασκαλία πάνω στην αρχαία ελληνική τραγωδία οραματιζόμαστε να πάμε την τραγωδία Ηλέκτρα σ’ όλο τον κόσμο ως πρεσβευτές πολιτισμού. Το χειμώνα στο θέατρο των Μορφών Έκφρασης θα ανεβάσουμε ένα πολύ σημαντικό και επίκαιρο έργο το ‘Ένας εχθρός του λαού’ του Ίψεν σε σκηνοθεσία Νίκου Περέλη.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s