Μα απ’ την κόλασή μου σου φωνάζω | του Θωμά Σίδερη

photo: http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news

Την ώρα που ο υπουργός Υγείας δεν δείχνει καμιά ευαισθησία για τους ψυχικά ασθενείς και τους πετά στον δρόμο, την ίδια ώρα διαπομπεύει μια χούφτα ιερόδουλες και μαζί τις οικογένειές τους.

Το AIDS σκοτώνει μια φορά. Ο υπουργός Υγείας θα τις σκοτώνει από εδώ και στο εξής κάθε μέρα, για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.

Δεν είναι όμως η μόνη φορά που η ελληνική κοινωνία επιλέγει τη διαπόμπευση. Πάντοτε ξερνούσε το διαφορετικό και οτιδήποτε γαργαλούσε τα εύπλαστα – κατά το δοκούν- κοινωνικά ήθη.

Κάθε λιμάνι που σεβόταν τον εαυτό του είχε έναν ξακουστό οίκο ανοχής. Ο Πειραιάς είχε απλά ένα γκέτο, ένα σύμπλεγμα περίπου 66 χαμηλοτάβανων δωματίων που περιστοιχίζονταν από μια ψηλή μάντρα. Τα Βούρλα ρίζωσαν την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα πάνω σε μια ελώδη –με συνεχείς επιχωματώσεις- περιοχή, στο σύνορο μεταξύ των σημερινών δήμων Δραπετσώνας και Κερατσινίου. Εκεί αρχικά έβρισκαν αποκούμπι οι ξένοι και οι έλληνες ναυτικοί όταν έπιαναν λιμάνι. Εκεί έγινε αγαπητικός ο Μάρκος, εκεί γνώρισε τον έρωτα ο Ανέστης, εκεί μαζεύονταν και όλοι οι μάγκες και οι χασισοπότες της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Εκεί όμως έβρισκαν καταφύγιο και όλες οι κυνηγημένες πόρνες.

Η Γαλάτεια Καζαντζάκη κάποιο βράδυ του Μεσοπολέμου, παρέα με τον Νίκο Καββαδία, επισκέπτονται τα σλέπια που βρίσκονταν στην παραλία της Δραπετσώνας. Τα σλέπια ήταν κάτι μισοβυθισμένες βάρκες και μέσα εκεί διέμεναν όσες πόρνες των Βούρλων ήταν κυνηγημένες από τον περιώνυμο οίκο ανοχής. Άλλες ήτανε έγκυες, άλλες φυματικές κι άλλες είχαν διάφορα αφροδίσια νοσήματα.

Τα Βούρλα τώρα, σύμφωνα με την ιστορική έρευνα που έχω διεξάγει, ανήκαν σε έναν πολύ γνωστό πολιτικό της εποχής, ο οποίον συνεκμεταλλευόταν τον οίκο ανοχής με τον διευθυντή της Αστυνομίας Πειραιά και τον γιο του αστυνομικού διευθυντή.

Η Γαλάτεια, μια αστή ποιήτρια, καταγράφει αυτό που βλέπει στο ποίημά της «Αμαρτωλόν»: «Φιλιά από στόματα άγνωστα, βρισιές/κι οι χωροφύλακες να με τραβολογάνε/ γλέντια, καυγάδες ως να φέξει/αρρώστιες, αμφιθέατρο, Συγγρού/ κι ενέσεις εξακόσια έξι…»

Ο Καββαδίας από την άλλη, ναυτικός κοσμογυρισμένος, καταγράφει την ίδια σκηνή με εντελώς διαφορετικό τρόπο: «Στην καρβουνόσκαλα δεμένο είναι ένα σλέπι/ που χρόνια εδούλεψε στου Ντούνα το ποτάμι/ στρείδια γεμάτα τα βρεχάμενά του και κατράμι/ κι έχει η σκουριά τη λαμαρίνα του ξεκάμει».

Ακόμα όμως και τα Βούρλα ξερνούσαν το παραπανίσιο. Ένα χειμωνιάτικο βράδυ του 1936 ο ποιητής Νίκος Καββαδίας σε μια επίσκεψή του στην περιοχή βρήκε μέσα σ’ ένα εγκαταλειμμένο σλέπι (μαούνα) έξι γυναίκες, φυγάδες των Βούρλων. Άλλες ήταν λεχώνες, άλλες βλογιοκομμένες κι άλλες ήταν προσφυγοπούλες που αναζήτησαν προσκέφαλο στον οίκο, αλλά οι κλειδοκράτορές του τους έδειξαν τον ουρανό με τ’ άστρα.

Το σύνορο γι’ αυτόν το άλλο κόσμο του Μεσοπολέμου ήταν η σιδηροδρομική γραμμή που κατέληγε στο σταθμό του Αγίου Διονυσίου, που τότε λεγόταν Σταθμός Λαρίσης».

Ο συγγραφέας Μ. Καραγάτσης, στο «10», χαρακτηρίζει τα Βούρλα ως τον απαισιότερο οίκο ανοχής που υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα. Γράφει μάλιστα σχετικά: «Μόνον όποια δεν την ήθελαν τα οργανωμένα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις «σπίτια» καταντούσε στα Βούρλα. Νοίκιαζε μια καμαρούλα και δούλευε για λογαριασμός της δίχως «μαμά». (…) Η πραγματικότητα όμως ήταν διαφορετική… Οι κάθε λογής ρουφιάνοι και σωματέμποροι είχαν εκεί το στέκι τους, κι εκμεταλλεύονταν τις γυναίκες με τον εκβιασμό και την τρομοκρατία, κάνοντάς του το βίο αβίωτο. Ένεκα τούτου, κατά πως είπαμε, μόνον οι απόκληρες της δουλειάς κατέληγαν στα Βούρλα, όταν δεν μπορούσαν να δουλέψουν μέσα στην ασφάλεια του καθιερωμένου μπορντέλου. Τέτοιας λογής γυναίκες, δεν είχαν μεγάλες οικονομικές αξιώσεις, με συνέπεια το χαμηλό τιμολόγιο να προσελκύει στα Βούρλα τα πιο εξαθλιωμένα υποκείμενα του πειραιώτικου αντρικού πληθυσμού…»

Advertisements

One thought on “Μα απ’ την κόλασή μου σου φωνάζω | του Θωμά Σίδερη

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s