Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ

  • ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΩΣΑΪΚΟ ΤΟΥ ΠΑΚΙΣΤΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΗΜΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ!

Του ΠΑΝΟΥ ΡΑΜΑΝΤΑΝΗ

photo: imerisia

Η νύχτα της χρυσής πεταλούδας… Το πέμπτο και τελευταίο μέρος της πενταλογίας του Ταρίκ Αλί με θέμα το Ισλάμ! «Φωτογράφος» στη ροή των γεγονότων ένας διανοούμενος αφηγητής, Ντιαρά το όνομα αυτού, που αναλαμβάνει να γράψει για τη ζωή ενός περίεργου και αινιγματικού συνάμα, πακιστανού ζωγράφου Μοχάμεντ Αφλατούν, ο οποίος χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο Πλάτων! Έτσι, μέσα από την ζωή του Πλάτωνα, ο πολυβραβευμένος Πακιστανός πεζογράφος θα σκιαγραφήσει, με την εξαιρετική του πράγματι πένα, το πολιτιστικό και πολιτικό μωσαϊκό του Πακιστάν.

Η πλοκή του βιβλίου «περιφέρεται» ανάμεσα σε τρείς εποχές. Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, στα μέσα της δεκαετίας του 60, λίγο μετά την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας και τέλος στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα, δηλαδή στις μέρες μας!

Στην πρώτη περίοδο η ιστορία μας επικεντρώνει στην οικογένειας του Ντου Γενξιού. Η οικογενειακή ιστορία του Γενξιού, είναι αυτή που θα δέσει την “Νύχτα της χρυσής πεταλούδας” με τα υπόλοιπα (προγενέστερα) βιβλία της πενταλογίας του Ισλάμ. Οι άλλες δύο εποχές στις οποίες διαδραματίζεται η ιστορία του Ταρίκ Αλί, και που αποτελούν τον κύριο κορμό του γραφήματός του, πραγματώνονται στο Πακιστάν και πιο συγκεκριμένα στην Λαχώρη της δεκαετίας του 60, το «Παρίσι της Ανατολής» για εκείνη την εποχή… και στην σημερινή εποχή με φόντο το νεοφιλελεύθερο Λονδίνο, το κατεστραμμένο Ισλαμαμπάντ, τη Νέα Υόρκη της εποχής τρομολαγνείας και το Παρίσι των αναμνήσεων.

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του κειμένου, ο «φωτογράφος – αφηγητής», Νταρά, είναι ένας διανοούμενος (κατά πολλούς πρόκειται για τον ίδιο τον Ταρίκ Αλί) που ζει στο Λονδίνο και αναλαμβάνει να γράψει την ιστορία του ζωγράφου Μοχάμεντ Αφλατούν (Πλάτωνα), ο οποίος τυγχάνει να είναι και εφηβικός του φίλου, από την Λαχώρη της δεκαετίας του 60! Ο Άλι, βρίσκοντας την αφορμή που έψαχνε στην… ιστορία του Πλάτων, θα καταφέρει να «απλώσει» τις δικές του ιστορίες από το «άλλο» Πακιστάν! Έτσι, θα ζωντανέψει ξανά η Λαχώρη και κατ’ επέκταση ολόκληρο το Πακιστάν, των πρώτων χρόνων της ανεξαρτησίας από τη Βρετανία, εποχή που μια ολόκληρη κοινωνία προσπαθούσε να διαμορφώσει το πολιτισμικό της κάδρο μέσα σ’ ένα πλέγμα έντονων κοινωνικών και πολιτικών αντιπαραθέσεων!

Η χρυσή νεολαία του Πακιστάν, μέσα από τις εικόνες του Αλί, θα γεννήσει προβληματισμούς, αλλά παράλληλα θα ξαναθυμίσει ιστορικές στιγμές που τείνουν να ξεχαστούν! Μέσα από τις σελίδες της… «Νύχτας» θα περάσουν κορυφαίοι γιατροί, µαθηµατικοί, φιλόσοφοι και καλλιτέχνες με παγκόσμιο κύρος! Μέχρι και εραστές της βίας θα περάσουν το κατώφλι του νέου δημιουργήματος του Ταρίκ Αλί!

Μια γενιά σφυρηλατημένη μέσα τις αντιφάσεις της εποχής, μια γενιά έδειχνε να ωριμάζει μέσα από τραγικά γεγονότα, όπως οι σφαγές των µουσουλµάνων στην Ινδία, μια γενιά που μελέτησε τον Μαρξ, που ερωτεύθηκε τον Πλεχάνοφ, που προσπάθησε να αφομοιώσει την πολιτιστική επανάσταση του Μάο Τσε Τουνγκ! Μια γενιά που μεταμόρφωσε την Λαχώρη σε… Παρίσι της Ανατολής!

Ήταν η γενιά που απολάμβανε ελεύθερη τον έρωτα, απομονώνοντας πλήρως κάθε είδους θρησκευτικό φονταμενταλισμό. Και τέλος ήταν η γενιά που είδε όλα αυτά να χάνονται και την θέση του να παίρνουν ο θρησκευτικός φανατισμός, η τυφλή βία και ο κοινωνικός μεσαιωνισμός!

Διεφθαρμένοι πολιτικοί, μετανάστευση, φανατικοί ισλαμιστές και προοδευτικές ιδέες που αντιμάχονται. Όλα αυτά εξαιρετικά δοσμένα και μάλιστα με μια ιδιαίτερη μαρξιστική προσέγγιση, από τον Ταρίκ Αλί!

Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να πούμε η Πενταλογία του Ισλάμ, στο σύνολό της, έδωσε το… «ελεύθερο» στο Ταρίκ Αλί να συνδυάσει με εξαιρετικό τρόπο δύο πράγματα. Πρώτων να «μιλήσει» στον αναγνώστη για τους σπουδαίους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν καθ’ όλη την ιστορία του Ισλάμ και δεύτερον να προσεγγίσει την θεωρία του πολέμου των πολιτισμών, από την σκοπιά της Μαρξιστικής Λογικής! Και τα δύο επιτυγχάνονται με τρόπο πραγματικά καταπληκτικό! Η πένα του Ταρίκ Αλί ξεδιπλώνει τις ιστορίες σαν κινηματογραφικά πλάνα που αιχμαλωτίζουν τον «θεατή – αναγνώστη» από την πρώτη στιγμή… από την πρώτη σελίδα! Και το τέλος της ιστορίας είναι απλά θέμα χρόνου!

Δύο λόγια για τον συγγραφέα…

Ο Ταρίκ Αλί είναι συγγραφέας και κινηματογραφιστής. Έχει γράψει περισσότερα από εικοσιτέσσερα βιβλία με θέματα από την παγκόσμια ιστορία και την πολιτική, καθώς και θεατρικά και σενάρια για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Αυτό είναι το έβδομο μυθιστόρημά του.

Το 2010 του απονεμήθηκε το βραβείο Granadillo από το Φεστιβάλ του Πολιτισμού της πόλης της Γρανάδας για τα μυθιστορήματα της Πενταλογίας του Ισλάμ. Όλα του τα μυθιστορήματα έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Είναι συντάκτης του περιοδικού “New Left Review” και ζει στο Λονδίνο.

Στις εκδόσεις “Άγρα” κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά του “Στον ίσκιο της ροδιάς”, “H Πέτρινη Γυναίκα” και “Ένας σουλτάνος στο Παλέρμο” καθώς και τα πολιτικά του δοκίμια “H σύγκρουση των φονταμενταλισμών – Σταυροφορίες”, “Τζιχάντ και νεωτερικότητα”, “Ο Μπούς στη Βαβυλώνα – Η νέα άποικιοποίηση του ‘Ιράκ”, “Οι πειρατές της Καραιβικής – Αξονας Ελπίδας” και “1968 -Έφοδος στον ουρανό” (μαζί με τον Π.Ι. Τάιμπο ΙΙ).

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΤΙΤΛΟΣ: Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΤΑΡΙΚ ΑΛΙ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΑΓΡΑ, 2011
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΠΑΛΜΥΡΑ ΙΣΜΥΡΙΔΟΥ

>>> http://www.iskra.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s