Ένα ολόκληρο χωριό αφανίστηκε στην Κρήτη μέσα σε μια δεκαετία

fotia-asthenoforo1Ρεπορτάζ: Θωμάς Σίδερης

Μπορεί η οικονομική κρίση και κυρίως η άνοδος της τιμής των καυσίμων να οδήγησε στη μείωση των τροχαίων το 2012, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, παρά ταύτα όμως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) θεωρείται από τους πιο επικίνδυνους οδικούς άξονες στην Ευρώπη και στην πραγματικότητα αποτελεί μια τεράστια καρμανιόλα. Δεν είναι τυχαίο που την τελευταία δεκαετία στον ΒΟΑΚ αφανίστηκε στην κυριολεξία ένα ολόκληρο χωριό! Και στην επισήμανση αυτή δε φαίνεται να απαντά επί της ουσίας η συγκεκριμένη έρευνα.Σε αρκετά σημεία του εθνικού, επαρχιακού και αγροτικού οδικού δικτύου της Κρήτης υπάρχουν επικίνδυνες κακοτεχνίες στο οδόστρωμα όπως ανωμαλίες, λακκούβες, επικίνδυνες ανάποδες και απότομες στροφές και γενικότερα «σημεία παγίδες», που αυξάνουν την επικινδυνότητα και την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος.

Και αυτό δε συμβαίνει μόνο στο Ηράκλειο, αλλά σε ολόκληρη την Κρήτη. Το 28,5% των θανάτων από τροχαία στην Κρήτη σημειώθηκαν στις εθνικές οδούς του νησιού, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο και σταθεροποιείται στο 11,5%. Από το 2000 έως σήμερα έχουν χάσει τη ζωή τους 1504 άτομα στο οδικό δίκτυο της Κρήτης και οι 486 από αυτούς στο ΒΟΑΚ. (ένα χωριό μέσα σε μια δεκαετία έχει αφανιστεί!!)

Αξίζει να αναφερθεί ότι από τα 313 χιλιόμετρα του Βόρειου Οδικού Άξονα μόνο τα 35 χιλιόμετρα διαθέτουν διαχωριστικά στηθαία. Επιπροσθέτως, το οδόστρωμα είναι εξαιρετικά γερασμένο αφού ο ΒΟΑΚ ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1965 και ολοκληρώθηκε, θεωρητικά το 1975. Πρόκειται για ένα οδόστρωμα για 45 ετών και πλέον, εκτός κάποιων σημείων που έγιναν στην πορεία του χρόνου κάποιες παρεμβάσεις. Ακόμα, το υπάρχον οδικό δίκτυο κατασκευάστηκε όταν στην Κρήτη το χρησιμοποιούσαν κατά μέσο όρο 33.000 οχήματα, ενώ σήμερα έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των οχηματοχιλιομέτρων που διανύονται, από τα 505.000 οχήματα, γεγονός που επιβαρύνει ιδιαιτέρως τη φθορά του οδοστρώματος.

Πριν από δυο χρόνια, ο βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης ξεκίνησε μία ουσιαστική έρευνα, με τη συνεργασία ειδικών επιστημόνων και φορέων, μεταξύ των οποίων ήταν η Τροχαία και ο Εθελοντικός Σύλλογος Πρόληψης Τροχαίων. Στην έρευνα αυτή καταγράφηκαν 53 σημεία – καρμανιόλες υψηλής επικινδυνότητας μόνο στο οδικό δίκτυο του νομού Ηρακλείου. Κατέθεσε μάλιστα και κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις για κάθε σημείο ξεχωριστά, αφού διαπιστώθηκε πού εστιάζεται το πρόβλημα και σε ποιον παράγοντα αποδίδεται κυρίως η επικινδυνότητα στην κάθε περίπτωση.

Δύο χρόνια μετά έγιναν βελτιώσεις μόνο σε τρία σημεία! «Το σημείο που χάθηκαν οι διασώστες του ΕΚΑΒ ήταν ένα από τα σημεία που είχαμε επισημάνει με τους συνεργάτες μου και είχαμε προβλέψει ότι θα χαθεί ανθρώπινη ζωή, απλώς μας έλλειπε το ονοματεπώνυμο. Και αυτό βάσει στατιστικών στοιχείων και όχι γιατί έχουμε μαντικές ικανότητες» επισημαίνει ο κος Αυγενάκης και προσθέτει: «Αν επιτρέψουμε στους δεκάδες «ειδικούς» να «γνωμοδοτήσουν» και να «προτείνουν λύσεις» τότε, πολύ φοβάμαι, ότι θα χάσουμε πάλι την ουσία, χωρίς να υποτιμώ τους επιστήμονες, όμως θα χάσουμε χρόνο, θα χαθούν πάλι και άλλοι συμπολίτες μας στη μάχη της ασφάλτου ψάχνοντας για εγκρίσεις και χρήματα από τα ταμεία του κράτους».

Από την πλευρά του ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επισημαίνει ότι οι παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας Κρήτης, αναφέροντας ότι το υπουργείο ενισχύει οικονομικά για την επιδιόρθωση και συντήρηση του οδικού δικτύου της Κρήτης τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης. Τονίζει ακόμα ότι ήδη είναι σε εξέλιξη διάφορα έργα σε επικίνδυνα σημεία που θα αναβαθμίσουν την οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ και του παράπλευρου δικτύου και την τελευταία εξαετία έχουν δαπανηθεί μόνο για τον ΒΟΑΚ, 14 εκατομμύρια ευρώ.

Τέλος, σύμφωνα με την κατάταξη των νομών ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητας τους το 2012, τα στοιχεία της έρευνας του Πολυτεχνείου Κρήτης κατατάσσουν Χανιά και Ηράκλειο στη ζώνη ‘μέτριας επικινδυνότητας’ ενώ το Λασίθι και το Ρέθυμνο είναι στη ζώνη ‘χαμηλής επικινδυνότητας’. Στην Κρήτη, η περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου βελτιώθηκε κατά 12 θέσεις (44η από 32η), τα Χανιά κατά 6 θέσεις στην 30η θέση από την 24η. Η περιοχή του Ηρακλείου βρίσκεται στην 33η θέση από την 27η που ήταν το 2011 και τέλος το Λασίθι κατέλαβε την 42η θέση από την 48η.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s