Οι «ανοιχτές πληγές» του οδικού δικτύου της Κρήτης

boakτου Θωμά Σίδερη

Οι δρόμοι της Κρήτης αποτελούν ανοιχτές πληγές για κατοίκους και τουρίστες και θανάσιμες παγίδες για οδηγούς και πεζούς. Πρόκειται για δρόμους των οποίων ξεκινά η κατασκευή τους αλλά δεν τελειώνει ποτέ, για οδικά έργα – φαντάσματα που δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν από το «γεφύρι της Άρτας».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί το οδικό τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό. Μετά από εργολαβικές περιπέτειες το έργο, προϋπολογισμού 54 εκατ. ευρώ, ήταν βάσει χρονοδιαγραμμάτων να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2012. Αυτό βέβαια διαψεύστηκε στην πράξη. Σήμερα η εργολαβία έχει εκτελεστεί σε ποσοστό περίπου 60%. Πρόσφατα διανοίχτηκε η σήραγγα μήκους 270 μέτρων η οποία έχει παραμείνει στάσιμη. Το έργο είχε ενταχθεί στο Γ’ ΚΠΣ, αλλά επειδή δεν υλοποιήθηκε ποτέ, πέρασε στο Δ’  ΚΠΣ.

Ακόμα, το οδικό έργο στο νομό Λασιθίου, Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι και Χαμέζι-Σητεία. Μετά από εργολαβικές περιπέτειες καθότι ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος στις 22 Οκτωβρίου 2010, έχοντας εκτελέσει το 77% της σύμβασης, υπολείπεται τμήμα της κοιλαδογέφυρας και το 15% της οδοποιίας. Για το έργο, που σημειωτέον βάσει χρονοδιαγράμματος έπρεπε να παραδοθεί μέσα στο 2011, προβλεπόταν αρχικά επαναδημοπράτηση πριν το τέλος 2011. Το έργο είχε ενταχθεί στο Γ’ ΚΠΣ, αλλά επειδή δεν υλοποιήθηκε ποτέ, πέρασε στο Δ’ ΚΠΣ.

Τις μεγάλες καθυστερήσεις ως προς την ολοκλήρωση των οδικών έργων στην Κρήτη, επισημαίνει με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις του ο Βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη. Στις παρεμβάσεις του, ο Λευτέρης Αυγενάκης ζητά άμεσες ενέργειες για την ολοκλήρωση των εν λόγω έργων, το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους και την εξασφάλιση πιστώσεων για την απρόσκοπτη χρηματοδότησή τους.

«Είτε πρόκειται για έργα του ΕΣΠΑ, είτε για έργα από εθνικούς πόρους, τα αρχικά χρονοδιαγράμματα έχουν παρέλθει και σε πολλά από αυτά έχουν σταματήσει οι εργασίες. Τα έργα έχουν μπλέξει σε περιπέτειες, είτε δικαστικές με την απομάκρυνση εργολάβων, είτε οικονομικές λόγω προβλημάτων στη ροή της χρηματοδότησης. Οι νέες καθυστερήσεις και η παύση στην πρόοδο των εργασιών δημιουργούν μεγάλη ανησυχία και έντονες αντιδράσεις από τους πολίτες και την τοπική αυτοδιοίκηση», αναφέρει ο Λευτέρης Αυγενάκης.

Επιπλέον, ο κόμβος Αμαρίου, η πορεία υλοποίησης του οποίου είναι άγνωστη. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο είχε ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο Γ’ ΚΠΣ. Το εν λόγω έργο δημοπρατήθηκε το 2007 και οι εργασίες ξεκίνησαν περίπου το 2009 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Λόγω καθυστέρησης πέρασε ως έργο- «γέφυρα» στο νυν ΕΣΠΑ – δηλαδή στο ΚΠΣ – και δε φαίνεται πιθανό ότι θα αποπερατωθεί ούτε με το τρέχον Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, αφού δεν έχει εκτελεστεί ούτε το 50% των προβλεπόμενων βάσει αντικειμένου σύμβασης εργασιών. «Το έργο έχει παραμείνει ημιτελές με αποτέλεσμα την αγανάκτηση των πολιτών για τη χαοτική κυκλοφοριακή συμφόρηση που έχει προκληθεί εξαιτίας των καθυστερήσεων της κατασκευής του έργου αλλά και τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Λευτέρης Αυγενάκης.

Ο οδικός άξονας Ηρακλείου – Μεσσαράς, που ανήκει στο Διευρωπαϊκό δίκτυο, έχει μήκος 15,7 χλμ και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα, το πρώτο «Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά», μήκους 7,8 χλμ και το δεύτερο «Απομαρμά – Καστέλι», μήκους 7,9 χλμ.  Το συνολικό κόστος του είναι 108.900.000 ευρώ με κοινοτική συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης σε ποσοστό 53,62%. Πρόκειται για ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 120 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αναμένεται εδώ και δεκαετίες κυρίως από την πλευρά της Μεσσαράς.

Για το έργο «Αγ.Βαρβάρα-Απομαρμά» εκκρεμούσε η τελική έγκριση της Συμπληρωματικής Σύμβασης, ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ, που περιλαμβάνει την αποκατάσταση των κατολισθήσεων και αντιμετωπίζει τα ζητήματα που προέκυψαν από την εκδήλωση αστοχιών σε δύο μεγάλα ορύγματα του έργου και τα οποία προκάλεσαν σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή του. Το έργο όμως παραμένει «κολλημένο» αφού η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, απορρίπτει την 2η Συμπληρωματική Σύμβαση του έργου «Αγία Βαρβάρα- Απομαρμά»,  με αποτέλεσμα οι μήνες να περνάνε χωρίς να υπάρχει καμία εξέλιξη όσον αφορά στην ολοκλήρωσή του. Με παρεμβάσεις του, ο κ. Λευτέρης Αυγενάκης προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ζητά την άμεση μεταφορά των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στην περιοχή του Καστελίου για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα «Ηράκλειο – Μεσσαρά» ενώ θέτει προς τον Υπουργό κ. Κ. Χατζηδάκη το ερώτημα, «γιατί η Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.  έχει απορρίψει επανειλημμένως την έγκριση της 2ης Συμπληρωματικής Σύμβασης;».

31.jpg

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s