Τα ελληνικά σχολεία μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή

photo: Δημοτικό Σχολείο Σαππών

του ΘΩΜΑ ΣίΔΕΡΗ

Η καταστροφή της Σμύρνης και η κατάρρευση του οράματος της Μεγάλης Ιδέας δεν είχε μόνο πολιτικές ή στρατιωτικές συνέπειες. Σε πολιτισμικό επίπεδο, η Ελλάδα ωθείται με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα στην αναψηλάφηση των πνευματικών καταβολών της και στην αναζήτηση των συντεταγμένων μιας αυτογενούς πολιτισμικής ταυτότητας. Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της χώρας αρχίζει  να επαναπροσδιορίζεται μετά τα μοιραία γεγονότα του 1922.

Στα μαθητολόγια των σχολείων συναντά κανείς πια μαθητές που έχουν γεννηθεί στη Λεύκη της Μικράς Ασίας, την Κιουτάχεια, τα Δαρδανέλια, το Βατούμ, τη Ραιδεστό, την Άγκυρα, τη Μεσημβρία, το Ικόνιον, τη Μενεμένη, την Πάνορμο, τις Σαράντα Εκκλησιές, τη Χαριούπολη, το Λουλέ Μπουργκάς ή τη Σμύρνη. Υπάρχουν γυμνασιακά τμήματα που τα ποσοστά των προσφύγων μαθητών και μαθητριών φθάνουν ακόμα και το 60%.

Για πρώτη φορά μεγάλο μέρος του Ελληνισμού βρίσκεται ξεριζωμένο μακριά από τις αρχαϊκές του εστίες, εκεί όπου επί αιώνες δημιουργούσε και κατόρθωνε πνευματικά άλματα και οικονομικά θαύματα.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s